Pasta sezamowa – smak orientu

Coraz częściej w różnych przepisach pojawia się pasta sezamowa. Pochodzi z krajów arabskich i dalekowschodnich. Jest też znany w krajach basenu Morza Śródziemnego. Jest to niezwykle prosty produkt, powstaje w wyniku zmielenia ziaren sezamu, często wcześniej lekko prażonych. Ma lekko orzechowy smak i delikatną goryczkę. Jeśli pasta przygotowana jest z ziaren ciemnego sezamu, goryczka jest nieco bardziej wyczuwalna.

Jeden składnik – różne zastosowania

pasta sezamowa tahiniDzięki swojej uniwersalności pasta sezamowa tahini może być wykorzystywana zarówno w daniach słodkich jak i wytrawnych. Najczęściej możemy ją spotkać jako składnik humusu, czyli pasty z gotowanej ciecierzycy, z dodatkiem oliwy, czosnku i soku z cytryny. Może być również składnikiem różnych innych past z warzyw gotowanych czy pieczonych. Tahini z dodatkiem oliwy z oliwek, soku z cytryny i przypraw stanie się doskonałym sosem do warzyw z grilla lub do sałatek. Wzbogaci również smak zup i sosów warzywnych, na przykład zupy z ciecierzycy czy z marchewki. A co ze słodkościami? Najczęściej spotykanym słodyczem zawierającym pastę sezamową jest chałwa, ale pasta ta, ma zdecydowanie większy potencjał kulinarny. W postaci słodkiego sosu sprawdzi się jako dodatek do lodów czy deserów. Może być również dodatkiem do ciast i ciasteczek. Można również wykorzystać tahini do przygotowania maseczki na twarz. Pasta sezamowa zawiera bogactwo składników odżywczych. Nienasycone kwasy tłuszczowe: linolowy i oleinowy, żelazo, magnez, miedź, fosfor i wapń. Jest dobrym źródłem aminokwasów niezbędnych, szczególnie metioniny, fenyloalaniny i tryptofanu, witaminy B, tiaminy, ryboflawiny, niacyny i kwasu foliowego oraz gamma-tokoferolu. Tahini jest bogatym źródłem wapnia i białka więc będzie doskonałym uzupełnieniem diety wegan i wegetarian w te składniki. Może stanowić zamiennik masła do smarowania pieczywa. Zmielone ziarna sezamu wykorzystywane są również w kosmetyce. Można z nich przygotować maseczkę na do twarzy. Sezam ma właściwości obniżające ciśnienie krwi, a także pomoże w walce ze zbyt wysokim cholesterolem. Poprawia zdolności poznawcze i pamięć więc warto wzbogacić śniadania o ten, pełen wartości odżywczych składnik.

Kuchnie orientalne, oprócz nowych smaków i połączeń wnoszą do naszej diety również produkty o bogatych właściwościach odżywczych. Warto eksperymentować z nowymi składnikami i smakami, komponując swoje zwyczajne posiłki. Należy pamiętać jednak, że sezam jest rośliną oleistą i przygotowana z niego pasta, będzie również wysokoenergetyczna.