Skuteczne zakładanie firmy w Niemczech

Wejście Polski do Unii Europejskiej otworzyło polskim przedsiębiorcom drzwi do prowadzenia biznesu w innych krajach Wspólnoty. Do tej pory UE ustanowiła zasadę swobodnego przepływu kapitału i osób, co ułatwia zakładanie i prowadzenie firm poza granicami Polski. Szczególnie popularnym celem okazali się nasi zachodni sąsiedzi – to w Niemczech Polacy najchętniej zakładają firmy.

Proste założenie działalności gospodarczej w Niemczech

założenie działalności gospodarczej w niemczechJak jednak Polacy radzą sobie z kwestiami formalnymi w Niemczech? Jak się okazuje założenie działalności gospodarczej w niemczech jest stosunkowo proste i dla Polaka nie stanowi szczególnego wyzwania, chociaż przy tłumaczeniach i niektórych formalnościach nieodzowna może okazać się profesjonalna pomoc. Założenie firmy w Niemczech nie różni się zbytnio od założenia firmy w Polsce. Aby założyć firmę w Niemczech, musisz zarejestrować firmę, uzyskać numer podatkowy i otworzyć konto bankowe. Ponadto należy regularnie i rzetelnie wypełniać zobowiązania wobec przedsiębiorców: płacić podatki i prowadzić księgowość. Każdy przedsiębiorca powinien ponosić obowiązek rozliczenia podatku, niezależnie od wysokości dochodu czy formy prawnej. Podobnie jak w Polsce, należy płacić podatki takie jak podatek od towarów i usług czy podatek dochodowy. W przeciwieństwie do Polski Niemcy płacą również dodatkowy podatek od sprzedaży. Ponieważ rozliczenia podatkowe zostały zlecone urzędowi podatkowemu, przedsiębiorcy powinni również uwzględnić wydatki związane z rozliczeniem. Koszty pomocy związanej z rozliczeniem są różne, wszystko w praktyce zależy od wielkości firmy. Im większa firma, tym więcej formalności. Jednak w przypadku niewielkiego przedsiębiorcy, koszty zaczynają się od około dwustu złotych. Niemieccy przedsiębiorcy mają co najmniej kilka możliwości biznesowych. Pierwsza to przedstawicielstwo. Kolejna działalność na własny rachunek. Inną formą prowadzenia działalności może być spółka jawna, spółka jawna, spółka komandytowa lub spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Możliwości jest wiele, to od przedsiębiorcy zależy, na jakie rozwiązanie się zdecyduje.

Zanim przedsiębiorca otworzy działalność gospodarczą w Niemczech, powinien upewnić się, że planowana forma działalności nie wymaga koncesji (lub jeśli jest wymagana, na jakich warunkach). W Niemczech takie branże jak ubezpieczenia, gastronomia, transport i turystyka wymagają odciążenia. Poza tym powinien przygotować biznesplan i zastanowić się, czy całość będzie opłacalna. Jednak bez problemu można znaleźć fachową pomoc na każdym etapie.